• Vi hjelper deg

Spørsmål og svar

Faktura

Hvor finner jeg mine fakturaer?

«Min side» finner du oversikt over alle dine fakturaer.
Innlogging er enkelt med ditt kundenummer og en selvvalgt pinkode.

Hvordan fungerer Avtalegiro og eFaktura

eFaktura betyr at du har elektronisk faktura i stede for papirfaktura. Dette bestiller du i nettbanken din. Fakturaen kommer da direkte inn i nettbanken din og du godkjenner den der.

Avtalegiro betyr at regningen trekkes automatisk fra kontoen din ved forfall. Dette bestiller du i din nettbank/bank.
Merk at dersom du velger Avtalegiro vil vi fortsatt sende deg en kopi av regningen din i posten.

Velger du både eFaktura og Avtalegiro blir regningene betalt både automatisk og elektronisk, slik at du ikke trenger å foreta deg noe som helst.

Avtalegiro og eFaktura er en avtale mellom deg og banken din. Det er ikke mulig for vår kundeservice å opprette, endre eller avslutte Avtalegiro eller eFaktura på dine vegne.

Jeg vil gjerne motta fakturaen på e-post

Dersom du ønsker å motta fakturaen på e-post er det bare å gi beskjed til oss.

Du vil da motta fakturaen direkte til din e-post, og dersom du ønsker det kan du få en sms om at fakturaen er gått ut.

Hvor ofte kommer det faktura på strøm?

Strømmen faktureres hver måned.
Du faktureres etterskuddsvis basert på forbruket ditt forrige måned.

Kan jeg få betalingsutsettelse?

Dersom du av ulike årsaker skulle ha behov for å utsette/endre forfallsdato på fakturaen. Ta kontakt med oss, så vil vi hjelpe deg så langt det er mulig. Husk å ta kontakt med oss i god før forfallsdato.

Hva kan være grunnen til en høy strømregning?

Strømregningene varierer med forbruket ditt. Det er ikke uvanlig at fakturaene blir høyere når temperaturen synker fordi det brukes mer strøm og strømprisene øker.

Dersom du har en strømavtale der strømprisen følger markedsprisens variasjonen vil du også oppleve at strømprisen varierer fra måned til måned.

«Min Side» strøm

Hvordan logger jeg inn på "Min Side"?

Det er enkelt å logge seg inn på «Min Side». Du bruker ditt kundenummer og en selvvalgt Pinkode.

Har du problemer med å logge inn ta kontakt med vår kundeservice, så hjelper vi deg.

Hvilken informasjon finner jeg på "Min Side"?

På «Min Side» kan du:

  • Se ditt forbruk
  • Se dine fakturaer
  • Se dine avtaler
  • Melde flytting
  • Endre dine personalia
  • Registrere målerstand dersom du ikke har en automatisk strømmåler/AMS måler.

Bestille strøm

Kan jeg bytte strømleverandør uten å ta kontakt med min forrige leverandør?

Ja, du trenger ikke melde oppsigelse til din forrige leverandør når du bytter. Vi tar oss av alt det pratiske med oppsigelsen av din gamle strømleverandør. Alt du trenger å gjøre er å velge en strømavtale, så ordner vi resten.

Hvor finner jeg avtalevilkår?

Avtalevilkårene finner du her:

Hvordan bestille strøm?

Hos oss kan du raskt og enkelt bytte strømavtale enten du er kunde hos en annen strømleverandør, eller allerede får strømmen levert fra Trollfjord.

Velg en strømavtale her og klikk på bestill.

Har du spørsmål er det bare å ta kontakt med kundeservice hos oss.

Produkter og tjenester

Jeg ønsker en fast pris på strømmen.

Dersom du ønsker en fast forutsigbar strømpris er det bare å ta kontakt med oss for tilbud.

Vi leverer fastpriser for 1, 3 og 5 år.

Trippelforsikring - Hva er det?

Trippelforsikringen er en strømforsikring som kan spare deg for strømutgifter dersom du blir syk, permittert, arbeidsledig eller skulle oppleve feil på det elektriske anlegget.

Du kan få dekket strøm- og nettleiekostander i inntil 6 måneder.

Les om trippelforsikringen

Flytte

Må jeg si opp strømmen når jeg flytter?

Ja, du må melde at du flytter slik at strømabonnementet i din gamle bolig blir avsluttet og et nytt blir startet i din nye bolig. Dette gjør du enkelt på vårt flytteskjema, eller ta kontakt med oss så hjelper vi deg.

Hvis du ikke har en strømavtale med oss i dag, men ønsker å bestille en på din nye adresse trenger du ikke melde oppsigelse av den gamle avtalen. Da trenger du kun å bestille en avtale til den nye boligen din.

Hvordan flytter jeg med meg strømavtalen til min nye bolig?

For å videreføre strømavtalen du har hos oss, kan du enkelt melde flytting her, eller ta kontakt med vår kundeservice så hjelper vi deg.

Hva er leveringsplikt?

dersom du ikke velger deg en strømleverandør, vil adressen din havne på leveringsplikt. Det betyr at din lokale netteier blir nødt til å ta seg av strømleveransen til din bolig.

Siden kjøp og salg av strøm er en oppgave som netteieren din vanligvis ikke utfører, vil netteier levere deg strøm som leveringsplikt. Leveringplikt er en dyrere strømleveranse (offentlig pålagt) enn du får hos en strømleverandør.

Strøm og nettleie

Hva er forskjellen på strøm og nettelei?

Nettleien går til din lokale netteier, som eier strømnettet i ditt område. Nettleien går blant annet til å dekke drift og vedlikehold av ledningsnettet der du bor. Netteieren er den som har ansvar for at du til enhver til får strøm til boligen din.

Strøm får du levert fra Trollfjord Kraft eller en annen strømleverandør. Som forbruker kan du fritt velge hvilken strømleverandør og strømavtale du vil ha.

Hva er elsertifikat?

Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Dette er en lovpålagt kostnad som er inkludert i påslaget på din strømregning. Du betaler dette uavhengig av hvilken strømleverandør du har.

Elsertifikat er en støtteordning for fornybar strøm. Det innebærer at produsenter som investerer i fornybar energi får inntekter fra salg av elsertifikater. Hensikten med ordningen er å gjøre det mer lønnsomt for dem som produserer strøm å investere i fornybar produksjon.

Les mer om elsertifikater på NVE sin nettsider

Måleravlesning

Hvor sender jeg måleravlesning?

Måleravlesning er netteiers ansvar. Har du ikke automatisk strømmåler/AMS vil du få en påminnelse på SMS eller e-post når det er tid for å lese av strømmen. Får du en slik påminnelse er det viktig at du sender inn måleravlsening slik at strøm og nettregningen blir korrekt.

Måleravlsening kan du registrere på «Min Side»

Hva skjer om jeg glemmer å lese av strømmen?

Duis bibendum eros id, vitae vitae cubilia adipiscing tempor amet. Ac donec sem quis pellentesque lacus felis. Ut nulla non, pede cursus in, sed laoreet mi pede orci maecenas, vel sed tortor eu. Vel in. Malesuada nulla feugiat per, fusce elit vitae. Justo vel. Quisque vehicula congue mauris nec, ac risus enim tellus amet, arcu quam mus risus etiam neque neque, et per lacus ultricies. Sollicitudin pharetra pharetra imperdiet adipiscing commodo, nisl litora morbi etiam, pellentesque ut at. Autem consectetuer fringilla laoreet lobortis elit leo, morbi ornare ultrices egestas nullam consequat in.

Hvem skal jeg kontakte om jeg mistenker feil i avlesningene?

Duis bibendum eros id, vitae vitae cubilia adipiscing tempor amet. Ac donec sem quis pellentesque lacus felis. Ut nulla non, pede cursus in, sed laoreet mi pede orci maecenas, vel sed tortor eu. Vel in. Malesuada nulla feugiat per, fusce elit vitae. Justo vel. Quisque vehicula congue mauris nec, ac risus enim tellus amet, arcu quam mus risus etiam neque neque, et per lacus ultricies. Sollicitudin pharetra pharetra imperdiet adipiscing commodo, nisl litora morbi etiam, pellentesque ut at. Autem consectetuer fringilla laoreet lobortis elit leo, morbi ornare ultrices egestas nullam consequat in.

Automatiske strømmålere (AMS)

Hva er en AMS måler

En automatisk strømmåler er en digital måler som registrerer og sender strømforbruket ditt til nettselskapet ditt automatisk, slik at du slipper å lese av måleren selv. AMS er en forkortelse for Avanserte Måle- og Styringssystemer.

Alt som har med måleren din å gjøre styres av nettselskapet ditt.