Spørsmål og svar
Endringer strømfaktura fom. februar 2020
Hva er endret?
- Nytt kunde- og fakturasystem
- Ny «Min Side Strøm»
- Nytt Kontonummer: 1506.31.96816
- Gjennomfakturering
- Timepriser
- Trollfjord Kraft-appen
Hvorfor er det endringer?
- Nye krav fra myndighetene om tydeligere skille av Strømselskap/salg av strøm og Nettselskap/nettdrift
- Krav om å legge til rette for gjennomfakturering
- Det skal være enkelt og trygt å være kunde hos Trollfjord Kraft
- Vi skal fortsatt tilby god service, konkurransedyktige produkter og tjenester
Faktura
Hvor finner jeg mine fakturaer?
På «Min side Strøm» finner du oversikt over alle dine fakturaer.
Innlogging er enkelt med mobilnummeret som er registrert på strømabonnementet ditt. Når du legger inn mobilnummer mottar du en firesifret kode.
NB! Er du kunde i Hadsel og ønsker du å se dine strøm og nettfakturaer fra før 1.2.20 må du logge inn på «Min Side Nett».
Hvordan fungerer Avtalegiro og eFaktura
eFaktura betyr at du har elektronisk faktura i stede for papirfaktura. Dette bestiller du i nettbanken din. Fakturaen kommer da direkte inn i nettbanken din og du godkjenner den der.
Avtalegiro betyr at regningen trekkes automatisk fra kontoen din ved forfall. Dette bestiller du i din nettbank/bank.
Merk at dersom du velger Avtalegiro vil vi fortsatt sende deg en kopi av regningen din i posten.
Velger du både eFaktura og Avtalegiro blir regningene betalt både automatisk og elektronisk, slik at du ikke trenger å foreta deg noe som helst.
Avtalegiro og eFaktura er en avtale mellom deg og banken din. Det er ikke mulig for vår kundeservice å opprette, endre eller avslutte Avtalegiro eller eFaktura på dine vegne.
Jeg vil gjerne motta fakturaen på e-post
Dersom du ønsker å motta fakturaen på e-post er det bare å gi beskjed til oss.
Du vil da motta fakturaen direkte til din e-post, og dersom du ønsker det kan du få en sms om at fakturaen er gått ut.
Hvor ofte kommer det faktura på strøm?
Strømmen faktureres hver måned.
Du faktureres etterskuddsvis basert på forbruket ditt forrige måned.
Kan jeg få betalingsutsettelse?
Dersom du av ulike årsaker skulle ha behov for å utsette/endre forfallsdato på fakturaen. Ta kontakt med oss, så vil vi hjelpe deg så langt det er mulig. Husk å ta kontakt med oss i god før forfallsdato.
Hva kan være grunnen til en høy strømregning?
Strømregningene varierer med forbruket ditt. Det er ikke uvanlig at fakturaene blir høyere når temperaturen synker fordi det brukes mer strøm og strømprisene øker.
Dersom du har en strømavtale der strømprisen følger markedsprisens variasjonen vil du også oppleve at strømprisen varierer fra måned til måned.
«Min Side Strøm»
Hvordan logger jeg inn på "Min Side Strøm"?
Det er enkelt å logge seg inn på «Min Side Strøm»
Du legger inn det mobilnummeret som er knyttet til ditt strømabonnement. Så mottar du en sms med en firesifret kode.
Dersom mobilnummeret er registret på flere kundeforhold, vil du bli presentert en liste med de kundeforhold nummeret er knyttet til, og deretter velge hvilket abonnement du ønsker å gå inn på.
Har du problemer med å logge inn ta kontakt med vår kundeservice, så hjelper vi deg.
Hvilken informasjon finner jeg på "Min Side Strøm"?
På «Min Side Strøm» kan du:
- Se ditt forbruk
- Gå direkte til Elhub.no. Her har du oversikt over forbruket ditt helt ned på timenivå.
- Se dine fakturaer
- Se dine avtaler
- Velge ny avtale
- Endre dine personalia
- Endre/gi samtykke
- Registrere målerstand dersom du ikke har en automatisk strømmåler/AMS måler
- Du har også en innboks der du kan lese og svare på meldinger fra oss
Er du kunde i Hadsel og ønsker å se forbruk og fakturaer fra før 1.2.20 må du logge deg på «Min Side Nett».
Første gang du logger inn her må du lage deg en ny bruker og lage deg et personlig passord.
«Min Side Nett» gir deg til enhver til god oversikt over strømforbruket og nettleien din.
Trollfjord Kraft-appen
Full oversikt med Trollfjord Kraft-appen
Snart kommer Trollfjord Kraft sin egen kunde app, Trollfjord Kraft-appen.
I appen er det full oversikt over forbruket time for time, dag for dag og måned for måned.
Appen inneholder også fakturaoversikt og oversikt hvilke fordeler du har som Trollfjord kunde.
Vi gleder oss til å kunne fortelle at nå er den snart klar til nedlastning.
Bestille strøm
Kan jeg bytte strømleverandør uten å ta kontakt med min forrige leverandør?
Ja, du trenger ikke melde oppsigelse til din forrige leverandør når du bytter. Vi tar oss av alt det pratiske med oppsigelsen av din gamle strømleverandør. Alt du trenger å gjøre er å velge en strømavtale, så ordner vi resten.
Hvor finner jeg avtalevilkår?
Avtalevilkårene finner du her: Avtalevilkår
Hvordan bestille strøm?
Hos oss kan du raskt og enkelt bytte strømavtale enten du er kunde hos en annen strømleverandør, eller allerede får strømmen levert fra Trollfjord.
Velg en strømavtale her og klikk på bestill.
Har du spørsmål er det bare å ta kontakt med kundeservice hos oss.
Produkter og tjenester
Hvilken strømavtale bør jeg velge
Du bør velge en strømavtale som dekker dine behov.
Har du behov for trygghet, eller ønsker du lavest mulig pris?
Hvor mange dere er i husstanden er også en viktig faktor når man skal tenke på hvilken strømavtale som passer best.
Hos oss kan du velge mellom det avtale med prisgaranti, spotpris og fastpris.
Les mer om våre avtaler her trollfjord.no/strom/stromavtaler/
Timepriser
Trollfjord Spot og Trollfjord Garanti er fra 1.2.20 timepriset. Det betyr i praksis at alle som har automatisk strømmåler får registret forbruket time for time og betaler alltid det samme som strømmen koster når den brukes. På fakturaen framkommer en snittpris for hver enkelt kundes forbruk gjennom måneden.
Trippelforsikring - Hva er det?
Trippelforsikringen er en strømforsikring som kan spare deg for strømutgifter dersom du blir syk, permittert, arbeidsledig eller skulle oppleve feil på det elektriske anlegget.
Du kan få dekket strøm- og nettleiekostander i inntil 6 måneder.
Flytte
Må jeg si opp strømmen når jeg flytter?
Nei, du må ikke si opp strømavtalen din, men du MÅ melde at du flytter til et annet målepunkt.
Det er bare å ta kontakt med oss på post@trollfjord.no eller ring oss på 76118000, så hjelper vi deg med flyttingen.
Hvis du ikke har en strømavtale med oss i dag, men ønsker å bestille en på din nye adresse trenger du ikke melde oppsigelse av den gamle avtalen. Da trenger du kun å bestille en avtale til den nye boligen din.
Hvordan flytter jeg med meg strømavtalen til min nye bolig?
Det er enkelt, kontakt oss på post@trollfjord.no eller på tlf. 76118000, så snart du vet målenummeret i den nye boligen din, så flytter vi strømavtalen din over dit.
Hva er leveringsplikt?
dersom du ikke velger deg en strømleverandør, vil adressen din havne på leveringsplikt. Det betyr at din lokale netteier blir nødt til å ta seg av strømleveransen til din bolig.
Siden kjøp og salg av strøm er en oppgave som netteieren din vanligvis ikke utfører, vil netteier levere deg strøm som leveringsplikt. Leveringplikt er en dyrere strømleveranse (offentlig pålagt) enn du får hos en strømleverandør.
Strøm og nettleie
Hva er forskjellen på strøm og nettleie?
Nettleien går til din lokale netteier, som eier strømnettet i ditt område. Nettleien går blant annet til å dekke drift og vedlikehold av ledningsnettet der du bor. Netteieren er den som har ansvar for at du til enhver til får strøm til boligen din.
Nettselskapene har monopol på sin virksomhet og de reguleres av NVE.
Strøm får du levert fra Trollfjord Kraft eller en annen strømleverandør. Som forbruker kan du fritt velge hvilken strømleverandør og strømavtale du vil ha. Strømmarkedet er såkalt fritt og reguleres tilbud og etterspørsel.
Hva er elsertifikat?
Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Dette er en lovpålagt kostnad som er inkludert i påslaget på din strømregning. Du betaler dette uavhengig av hvilken strømleverandør du har.
Elsertifikat er en støtteordning for fornybar strøm. Det innebærer at produsenter som investerer i fornybar energi får inntekter fra salg av elsertifikater. Hensikten med ordningen er å gjøre det mer lønnsomt for dem som produserer strøm å investere i fornybar produksjon.
Måleravlesning
Hvor sender jeg måleravlesning?
Måleravlesning er netteiers ansvar. Har du ikke automatisk strømmåler/AMS vil du få en påminnelse på SMS eller e-post når det er tid for å lese av strømmen. Får du en slik påminnelse er det viktig at du sender inn måleravlsening slik at strøm og nettregningen blir korrekt.
Måleravlsening kan du registrere på «Min Side»
Hvem skal jeg kontakte om jeg mistenker feil i avlesningene?
Det er nettselskapet som har ansvar for målerne. Kraftleverandører er behjelpelig med å analysere forbruket, men det nettselskapet som er eksperten og ansvarlig for strømmålerne.
Automatiske strømmålere (AMS)
Hva er en AMS måler
En automatisk strømmåler er en digital måler som registrerer og sender strømforbruket ditt til nettselskapet ditt automatisk, slik at du slipper å lese av måleren selv. AMS er en forkortelse for Avanserte Måle- og Styringssystemer.
Alt som har med måleren din å gjøre styres av nettselskapet ditt.