Tilbake til Trollfjord.no
Trollfjord Internett & TV
  • TV
  • Internett
    • WiFi 6
    • Internett
  • Aktuelt
  • Bedrift
  • Min Side
    • Min side – Bredbånd
    • Kundeservice
    • WiFi selvhjelp
    • Internett Hastighetstest
    • Webmail
    • Fjernhjelp
  • Bestill →
  • Søk
  • Menu Menu

Internett

Ofte stilte spørsmål

Test hastigheten din

Test internetthastigheten din
Du kan måle hastigheten på ditt internett enkelt her: https://www.speedtest.net/

Husk at hvis du måler hastigheten uten nettverkskabel, vil målingene kunne variere på grunn av internettbruken til andre i husstanden når målingen utføres.
Vi anbefaler at du måler hastigheten på PC med nettverkskabel tilkoblet trådløs ruter/fibersentral for et mer riktig resultat.

Hvis du fortsatt opplever problemer med det trådløse nettverket – test Min WiFi-appen for å feilsøke og få forslag til løsninger!

Bør jeg bruke 2,4 eller 5 GHz?

To nettverk  –  Velg det som fungerer best

Begynte streamen å hakke eller går surfingen tregt? Da kan det være ulike årsaker dette, men heldigvis finnes det nok en løsning!

2,4 GHz: Best i store hus

Eldre utstyr støtter typisk bare 2,4 GHz-båndet. Disse signalene kan nå relativt langt, noe som gjør at de lett skaper trådløs støy for andre nettverk. De er også mer utsatt for støy fra andre, som nabonettverk og utstyr med Bluetooth.

Har du stort hus og ikke så mange naboer tett på? Da kan 2,4 GHz være den beste innstillingen hos deg.  Dette båndet sender signaler med lengre radiobølger og vil gi best dekning dersom du bor i et stort hus.

5 GHz: Bedre kapasitet

Disse signalene er langt mindre utsatt for støy, og skaper også mindre støy for andre nettverk. Samtidig vil du gjerne trenge flere trådløse aksesspunkter for å kunne dekke en hel bolig, fordi signalene har kortere rekkevidde.

På en annen side så er det en høyere frekvens på 5 GHz-båndet, så det vil ikke penetrere vegger og hindringer like lett som det 2,4 GHz gjør. Med andre ord er rekkevidden kortere, men kapasiteten bedre.

Les mer om 2,4 og 5 GHz

PS! Med Min WiFi-appen kan du sjekke selv om du bør benytte 2,4 GHz eller 5GHz-nettverket. Du får også andre forslag som kan forbedre internett-opplevelsen!

Oppgrader hastigheten din selv på hytta

Oppgrader hastigheten selv
Du kan oppgradere hastigheten din helt selv når du skal på hytta! Oppgrader hastigheten din her: https://hytteportal.trollfjord.no/

Fyll inn ordrenummer på hytteabonnementet og mobilnummeret som er registrert på juridisk eier for å se tilgjengelige produkter.
Du kan velge mellom å kjøpe hastighet for 24 timer, 1 uke eller 30 dager, og betaler med kort eller Vipps – enkelt og greit!

Se mer informasjon om hvordan du oppgraderer hastigheten selv  her

Låne ut hytta?
Hvis du ønsker å låne ut hytta, trenger de som skal benytte hytta kun å få opplyst ditt ordrenummer og bruke dette sammen med mobilnummeret som er registrert på ditt kundeforhold. Da kan de selv logge inn og oppgradere hastigheten på hytta.

Jeg har lav hastighet via nettverkskabel

Opplever du lav hastighet via nettverkskabel?
Det kan være ulike årsaker til at du opplever lav hastighet via nettverkskabel. Dersom flere er tilkoblet og benytter nettverket samtidig, kan hastigheten bli lavere for hver enkelt bruker. Mål gjerne hastigheten uten at det er andre enheter på nettverket. En annen årsak til at du opplever at hastigheten er lavere kan være at PC`en din har programmer som kjører i bakgrunnen mens du gjør hastighetsmålingen. (F.eks en oppdatering)

Hva er Trollfjord Hytte

Internett på hytta
Trollfjord Hytte gir deg mulighet for internett på hytta/fritidsboligen din. Du kan oppgradere hastigheten når du vil, og det er ingen begrensing på datamengde. Les mer om Trollfjord Hytte

Har du allerede Trollfjord Hytte? Oppgrader hastigheten din selv når du skal på hytta her: https://hytteportal.trollfjord.no/

Internett på hytta og hjemme?
Har du internett fra oss på bostedsadressen og ønsker fast abonnement på hytta får du 40% rabatt på ditt andre internettabonnement. Ønsker du f.eks 30 Mbps på hytta, får du abonnementet til kun kr. 359 pr. mnd.

Optimaliser din WiFi

Forbedre nettet med Min WiFi-appen
Det kan være mange årsaker til at nettet virker tregt. Med Min WiFi-appen kan du enkelt teste ditt nettverk og finne årsaken til problemet. Appen viser forslag til feilsøking og løsninger for å forbedre internettopplevelsen.

Les mer og last ned Min WiFi-appen

Hvorfor opplever jeg lav hastighet ved trådløst nett (Wifi)?

Når du er tilkoblet et trådløst nettverk vil hastigheten variere. Det kan skyldes avstanden til ruteren, fysiske hindringer mellom ruter og enheten du benytter (vegger,vannbåren varme, møbler o.l.) eller at det er elektronisk støy som forstyrrer signalene. Andre årsaker kan være at noen av enhetene som brukes er gamle og dermed trekker ned opplevelsen for de andre som bruker internettet. I tillegg så kan trådløsdekningen svekkes ved at noen av brukerne er langt borte fra ruteren når de er pålogget.

Er internett fortsatt tregt? Prøv Min WiFi-appen og feilsøk ditt trådløse nettverk:

Les gjerne også gjerne våre beste WiFi tips for å få raskere internett

Hva er mitt trådløse passord?

Med mindre du har endret dette selv, vil du på undersiden av modem/ruter levert fra oss se passordet til ditt trådløse nettverk; WPA/WIFI key.

Hvordan endrer jeg mitt nettverksnavn (ssid) og -passord (Wifi-Key)?

Du må kontakte vårt kundesenter på tlf: 76118000, slik at de kan hjelpe deg med endringen.

Hvordan gjør jeg endringer på min ruter?

Du kan gjøre dette selv, men vi anbefaler å bruke ekstern ruter hvis du skal åpne flere porter.
Vi kan dessverre ikke ta hensyn til det ved oppdateringer og dermed kan portene bli borte.

Jeg har Smart-TV, men bildet hakker?

Dette kan oppstå hvis man har koblet TV-en til det trådløse nettverket. Det anbefales å bruke en nettverkskabel mellom ruter og TV da disse tjenestene er avhengige av et stabilt og sterkt signal. Hvis TV-en ikke har mulighet til å kobles til med kabel, forsøk å flytte ruteren inn i samme rom som TV-en er plassert i.

Follow a manual added link

Full fart med WiFi 6

WiFi 6 er den nyeste standarden for trådløst internett. Wifi 6-ruteren gir deg høyere hastighet, økt stabilitet og rekkevidde.

Les mer om alle fordelene her →

Follow a manual added link

Min WiFi-appen

Med Min WiFi-appen kan du feilsøke ditt trådløse nettverk selv – og få forslag til løsninger som optimaliserer internettet.

Prøv appen nå →

Follow a manual added link

Våre beste WiFi-tips

Her er våre 10 beste tips for å motvirke ustabilt nettverk og dårlig dekning hjemme, når mange er på nett samtidig.

Les alle våre WiFi-tips her →

Brukerveiledninger

Klikk her →

Vilkår

Se oversikt →

Ny kunde?

Bestill →
Link to: Brukerveiledninger

Brukerveiledninger

Last ned
Link to: Vilkår

Vilkår

Se oversikt
Link to: Bestill bredbånd

Ny kunde?

Bestill

Internett

Hvorfor får jeg ikke åpnet porter i ruteren min?

Du kan gjøre dette selv, men vi anbefaler å bruke ekstern ruter hvis du skal åpne flere porter.
Vi kan dessverre ikke ta hensyn til det ved oppdateringer og dermed kan portene bli borte.

Jeg spiller online, hvorfor mister jeg så ofte kontakt med spillet?

Om du spiller online er det bare en ting som gjelder: Kablet nettverk. Trådløse signaler er ofte ikke stabile nok for krevende spilling online. De fleste spill vil også anbefale dette.
Kabelen settes inn i ruteren du har fått fra oss og kobles rett i PC, Playstation, Xbox etc. Er du langt fra ruteren så må du få lagt en nettverksledning til stedet du spiller. Om du ikke klarer å gjøre dette selv kan f.eks. en elektriker hjelpe deg.

Hvilken hastighet har jeg?

Du kan se hvilken hastighet du har under “min side” på Trollfjord.no eller på fakturaen du har mottatt hos oss.
Les mer om hastigheter under “internett” på Trollford.no.

Hvorfor opplever jeg lav hastighet ved trådløst nett (WiFi)?

Når du er tilkoblet et trådløst nettverk vil hastigheten variere. Det kan skyldes avstanden til ruteren, fysiske hindringer mellom ruter og enheten du benytter (vegger,vannbåren varme, møbler o.l.) eller at det er elektronisk støy som forstyrrer signalene. Andre årsaker kan være at noen av enhetene som brukes er gamle og dermed trekker ned opplevelsen for de andre som bruker internettet. I tillegg så kan trådløsdekningen svekkes ved at noen av brukerne er langt borte fra ruteren når de er pålogget.
Se gjerne våre “Wifi tips” for å forbedre de trådløse signalene.

Hvorfor har jeg lav hastighet via nettverkskabel?

Det kan være ulike årsaker til at du opplever lav hastighet via nettverkskabel. Dersom flere er tilkoblet og benytter nettverket samtidig, kan hastigheten bli lavere for hver enkelt bruker. Mål gjerne hastigheten uten at det er andre enheter på nettverket. En annen årsak til at du opplever at hastigheten er lavere kan være at PC`en din har programmer som kjører i bakgrunnen mens du gjør hastighetsmålingen. (F.eks en oppdatering)

Jeg får koblet til noen enheter, men ikke alle

Dette kan skyldes at enheten er utenfor ruterens dekning, at WiFi/trådløst er deaktivert på enheten din eller at enheten din ikke klarer å koble seg til fordi krypteringen på nettverket er for avansert. Dette gjelder spesielt eldre enheter som f.eks PC med gammelt nettverkskort eller en gammel mobiltelefon.

Jeg har Smart-TV og rask hastighet på bredbåndet, men bildet hakker likevel

Dette kan oppstå hvis man har koblet TV-en til det trådløse nettverket. Det anbefales å bruke en nettverkskabel mellom ruter og TV da disse tjenestene er avhengige av et stabilt og sterkt signal. Har ikke TV-en mulighet til å kobles til med kabel, forsøk å flytte ruteren inn i samme rom som TV-en er plassert i.

Hvordan vet jeg at det er radiostøy og ikke hastigheten på den fysiske linjen til boligen som er dårlig?

Hvis du måler hastigheten på bredbåndet med kabel til en datamaskin tilkoblet LAN1-utgangen på routeren og det er et stort avvik fra det du måler trådløst kan det tyde på radiostøy.
Skru av alt du vet sender ut radiosignaler, og annet elektronisk utstyr (babycall, TV, Bluetooth-utstyr o.l.). Ødelagte mikrobølgeovner kan også lekke radiostøy. Ta en ny måling trådløst og se om resultat blir bedre. Husk at naboen sitt trådløse nettverk også kan skape støy.

Jeg får ikke logget på etter å ha byttet passord på nettverket mitt

Be enheten din om å glemme nettverket. Dette gjøres i innstillinger eller nettverksinstillinger på enheten du har problemer med. Logg så inn på nytt med passordet du har valgt.
Det kan også være feil i passordet, feil kryptering eller at passordet ikke innfrir kriteriene som kreves. Passordet må bestå av minimum 8 tegn – du kan bruke tall og store og små bokstaver. Ikke bruk Æ, Ø eller Å.

Jeg skal flytte. Må jeg betale gebyr?

Ved flytting når du er aktiv kunde, må du betale et flyttegebyr på kr. 500,-

Trollfjord Hytte- Hva er det?

Trollfjord Hytte gir det mulighet for internett på hytta/fritidsboligen din. Du kan oppgradere hastigheten når du vil, og det er ingen begrensing på datamengde.
Oppgrader hastigheten din selv når du skal på hytta her: https://hytteportal.trollfjord.no/

Les mer om Trollfjord Hytte og hvordan du oppgraderer hastigheten din selv her

Hvordan oppgradere hastigheten på Trollfjord Hytte?

Du kan oppgradere hastigheten din helt selv når du skal på hytta! Oppgrader hastigheten din her: https://hytteportal.trollfjord.no/

Fyll inn ordrenummer på hytteabonnementet og mobilnummeret som er registrert på juridisk eier for å se tilgjengelige produkter.
Du kan velge mellom å kjøpe hastighet for 24 timer, 1 uke eller 30 dager, og betaler med kort eller Vipps – enkelt og greit!

Se mer informasjon om hvordan du oppgraderer hastigheten selv  her

Internett hos Trollfjord på hytta og hjemme?

Har du internett fra oss på bostedsadressen og ønsker fast abonnement på hytta får du 40% rabatt på ditt andre internettabonnement. Ønsker du f.eks 30 Mbps på hytta, får du abonnementet til kun kr. 270 pr. mnd.

Hvordan ser antenne for radio-bredbånd ut?

Vi hjelper deg

Kundesenter & Bredbåndssupport

76 11 80 00

Vakttelefon (mellom kl. 19.00 – 08.00)

76 11 80 11

Send oss en epost

post@trollfjord.no

Åpningstider kundesenter

Man-fre, 08.00 – 15.00

Åpningstider bredbåndssupport

Man-fre, 08.00 – 19.00

Følg oss

@trollfjordbredband.no

@trollfjordbredband

@Trollfjord Bredband

© Trollfjord AS - Personvernerklæring | Endre cookie-preferanser | Åpenhetsloven
Scroll to top