TV / Telia-Box
Ofte stilte spørsmål
Hvordan velger jeg inn strømmetjenester og TV-kanaler?
Slik velger du kanaler
Du kan når som helst velge de kanalene du ønsker å ha, og velge bort de du ikke ser på. Det er helt kostnadsfritt, og du kan endre så ofte du vil. Gå til Min Side for å velge inn kanalene du ønsker.
Her finner du kanalvelgeren på Min Side:
- Først logger du deg inn på Min Side
- Trykk på Velg TV-innhold
- Logg inn med mobilnummer eller e-post og eget passord
Øverst i kanalvelgeren kan du se hvor mange poeng du har brukt og hvor mange du har igjen. Merk at enkelte kanaler og kanalpakker krever flere poeng. Når du har valgt inn det du vil ha, trykker du på BEKREFT VALG nederst på siden.
Hvor kan jeg se TV fra Telia?
Se TV når og hvor du vil
Med Telia Play kan du se TV på mobiltelefon eller nettbrett – hjemme og ute på farten. Ta gjerne med deg Telia Play og benytt Offline-funksjonen slik at du kan laste ned filmer og serier før du skal ut på reisen. Du kan også se Telia Play på nettsiden www.telia.no/tv på PC og Mac.
Min Telia-dekoder fungerer ikke som den skal
Har du problemer med din Telia-dekoder, kan det ofte hjelpe å ta ut strømmen på Telia-dekoderen i minimum 20 sekunder før du plugger inn igjen.
Jeg får meldingen «svakt eller intet signal» (eller liknende), hva er galt?
Denne beskjeden kommer fra selve TV-apparatet og betyr at den forsøker å hente TV-signalene fra den analoge TV-kontakten.
Telia-dekoderen bruker Scart-kabel eller HDMI. Sjekk derfor at TV-apparatet har riktig kildevalg.
Kilde-innstillinger endres inne på menyen på ditt TV-apparat.
Vi har ikke brukerstøtte for TV-apparater. Dersom du behøver hjelp til å skifte kildekanal kan du ta en kikk i brukermanualen til din TV eller kontakte produsenten.
Se oversikt over hvordan ulike leverandører merker fjernkontrollen, og det kan være “Kilde”, “Source”, “Input etc.
Hvordan se Telia Play Offline?
Ta med Telia Play på reisen
Med offline-funksjonen i Telia Play appen kan du laste ned filmer, serier og opptak på mobil eller nettbrett. Da kan du se TV fra Telia uten å være på nett – og uten å bruke data. Ta med deg favorittene dine på buss, tog og fly, eller på hytta om det er dit du skal. Du kan se TV fra Telia i hele EU! Les mer om Offline
Offline-funksjonen er fin å bruke når du:
er uten nett
har nett med sneglefart
ikke vil bruke mobildata
Jeg mangler en eller flere kanaler
Mangler du alle kanaler?
Forsøk først en reboot ved å ta strømmen på Telia Box.
Hvis det ikke fungerer, la du inn Telia-kontoen din under første gangsoppsettet?
- Åpne “Innstillinger” fra hovedmenyen ved å klikke på ikonet
- Bla nedover til “Kontoer” og trykk “OK”
Får du ikke opp en Telia-konto der trykker du på “Legg til konto” og følger stegene.Står det at du er logget på en Telia-konto, men du fortsatt har problemer må du ta kontakt med kundeservice på tlf: 76118000.
Mangler du enkelte kanaler?
Prøv aller først en reboot av boksen – trekk ut strømkabelen, tell til ti og sett den inn igjen.
Har du fortsatt ikke tilgang til kanalene? Noen kan oppleve at de mangler enkelte kanaler i kanallisten sin. Dette kan ofte skyldtes at kanalen du leter etter ikke ligger i favorittlisten din.
- Se på direkte-TV
- Trykk “OK” og velg “Innstillinger”, trykk “OK”
- Bla nedover til “Tilpass kanallisten” og legg til kanalene du mangler.
Jeg har problemer med fjernkontrollen
Opplever du at det er dårlig kontakt mellom fjernkontrollen og TVen?
OBS! For at du skal kunne bruke fjernkontrollen til å styre TVen må bluetooth være aktivert.
Forsøk å sjekke om fjernkontrollen er koblet til bluetooth. Det gjør du ved å velge «Innstillinger» i hovedmenyen og bla ned til «Fjernkontroll og tilbehør». Der kan du se om fjernkontrollen er tilkoblet eller ikke.
Selv om fjernkontrollen står som tilkoblet kan det være en ide å legge til fjernkontrollen på nytt. Finn fjernkontrollen din på listen og velg «Koble fra». Hold så inne «OK» og mikrofon-knappen samtidig i tre sekunder for å reaktivere Bluetooth.
Stemmesøk/Google Assistant
Det er to måter du kan utføre et stemmesøk. Du kan enten trykke på «Mikrofon-knappen» på fjernkontrollen, eller velge forstørrelsesglasset i hovedmenyen.
Har Telia Box litt problemer med å forstå hva du vil si, så er det nok fordi norsk fortsatt er under læring på Google Assistant. Dette vil bare bli bedre med tiden!
Fungerer ikke stemmesøk?
Virker ikke stemmesøk i det hele tatt kan det være at Bluetooth tilkoblingen er brutt. Det eneste du må gjøre er å koble den til på nytt.
Gå til “Innstillinger” i hovedmenyen, bla ned til “Fjernkontroll og tilbehør” og følg stegene.
Direkte-TV fungerer ikke
Får du ikke sett direkte-TV?
Har du problemer med å se direkte-TV er det et par ting som må sjekkes, men prøv aller først en reboot av boksen din. Trekk ut strømkabelen, tell til ti og sett den inn igjen.
OBS! Har du nettopp koblet opp boksen din, og får opp en rød spinner når du forsøker å se på direkte-TV? Send TV til 02123 fra nummeret som er koblet til Telia-kontoen din mens du står på kanalen – det er viktig at du ikke blar til andre kanaler mens du venter. Da sender vi en oppdatering til boksen din, og det skal straks fungere igjen av seg selv.
Telia Boxen din må være koblet direkte til hjemmesentralen, den firkantede boksen i stikkontakten, og ikke gjennom router/modem.
For at du skal kunne se direkte-TV er det også viktig at du er logget på Telia-kontoen din.
Slik sjekker du om du er logget inn;
- Åpne “Innstillinger” fra hovedmenyen ved å klikke på ikonet
- Bla nedover til “Legg til konto”
Står kundenummeret ditt der ved siden av en Telia-logo? Da er du logget inn, og du må ta kontakt med kundeservice på tlf: 76118000.
Hvis ikke, forsøk å logge inn.
Hvordan starter jeg et opptak?
Opptak av en enkelt episode
Det er flere måter du kan starte et opptak.
Du kan:
1. Trykk på opptaksknappen, den røde sirkelen på fjernkontrollen, mens du ser på programmet på TV.
2. Trykk på OK, mens du ser på direkte-TV, og velg så “Ta opp”.
3. Finn programmet du vil ta opp i programguiden og start opptaket der.
Opptak av en hel sesong eller serie
For å starte et serieopptak kan du:
1. Ser du på direkte-TV kan du trykke på opptaksknappen og velg “Hele serien”. Eller:
2. I arkiv, finn serien man ønsker å ta opp, trykk OK, velg “Ta opp serie”, velg enten “Hele serien” eller “sesongen” og velg “ta opp valgte”.
Du finner opptakene dine under “Mitt innhold” i hovedmenyen. Husk at opptak du tar på din Telia Box også er tilgjengelige i appen og på nett-TV, og omvendt.
Kan jeg koble Telia-dekoderen til trådløst (WiFi) istedenfor med kabel?
Dekodere som TV box Mikro og TV box II må kobles til med kabel.
Har du derimot nye Telia Box kan du koble den til trådløst(wifi) og bruke den slik.