• Vi hjelper deg

    Kundeservice

TV

Denne beskjeden kommer fra selve TV-apparatet og betyr at den forsøker å hente TV-signalene fra den analoge TV-kontakten.
Telia-dekoderen bruker Scart-kabel eller HDMI. Sjekk derfor at TV-apparatet har riktig kildevalg.
Kilde-innstillinger endres inne på menyen på ditt TV-apparat.
Vi har ikke brukerstøtte for TV-apparater. Dersom du behøver hjelp til å skifte kildekanal kan du ta en kikk i brukermanualen til din TV eller kontakte produsenten.
Se oversikt over hvordan ulike leverandører merker fjernkontrollen, og det kan være «Kilde», «Source», «Input etc.

Ja, i mobilappen Telia Play kan du se TV på mobiltelefon eller nettbrett – hjemme og ute på farten.
Du kan også se Telia Play på nettsiden www.telia.no/tv på PC og Mac.

Dekodere som TV box Mikro og TV box II må kobles til med kabel. Typen kabel avhenger om du har kabel-TV eller fiber installert i din bolig.
Har du derimot nye Telia Box kan du koble den til trådløst(wifi)  og bruke den slik.

Gå til: https://www.get.no/v3/kundeservice/fiks-det-selv/veivisere/generelle-feilmeldinger#112030 , og send inn serienummeret som står under Telia Box.

OBS: serienummer er lik NDS no. på merkelappen på undersiden av Telia-dekoder.

Med Telia TV & Strømming får du de mest populære TV-kanalene og muligheten til å velge kanaler selv. Med 60 ekstra poeng kan du velge enda flere kanaler.

Gå til https://www.telia.no/kanalvelger/ og logg inn med mobilnummer eller e-post, samt passordet du har laget. Hvis du ikke har laget et passord, kan du trykke «send meg passord» slik at du får laget et nytt. Du finner kanalvelgeren i Telia Play appen på mobil, nettbrett, Apple TV eller gjennom nett-TV.

Du kan også endre, fjerne og legge til kanaler så ofte du vil under Min sideTrollfjord.no ved å trykke deg inn på kanalvelgeren.
Du trenger kundenummer og pin-kode for å logge deg inn på Min side

Sjekk at programkortet sitter ordentlig ved å ta det ut av Telia-dekoderen og sette det inn igjen.
Telia-logoen skal vende opp og den gull-fargede chipen ned. Hjørnet av kortet som er kuttet, skal inn vende inn i boksen.
Sjekk at kortet ser uskadet ut. Hvis kortet har vært lenge ubrukt så kan dette problemet oppstå.
Gå til: https://www.get.no/v3/kundeservice/fiks-det-selv/veivisere/generelle-feilmeldinger#112030 , og send inn serienummeret som står under Telia Box.

OBS: serienummer er lik NDS no. på merkelappen på undersiden av Telia-dekoder.

Kanalisten fra Telia finner du på nettsiden vår under siden: https://trollfjord.no/bredband/tv/kanalutvalg-og-priser/

Gå til: https://www.get.no/v3/kundeservice/fiks-det-selv/veivisere/generelle-feilmeldinger#112030 , og send inn serienummeret som står under Telia Box.

OBS: serienummer er lik NDS no. på merkelappen på undersiden av Telia-dekoder.

PIN1 er 0000 som standard.
PIN2 angir du selv første gang du starter opp Telia filmleie. Trenger du å resette PIN2, gjøres dette ved å gjenopprette boksens fabrikkinnstillinger.

Våre kunder tilhører region-ID 14.

Har du problemer med din Telia-dekoder, kan det ofte hjelpe å ta ut strømmen på Telia-dekoderen i minimum 20 sekunder før du plugger inn igjen.

Telia Box

Mangler du alle kanaler?

Forsøk først en reboot ved å ta strømmen på Telia Box.
Hvis det ikke fungerer, la du inn Telia-kontoen din under første gangsoppsettet?

  1. Åpne «Innstillinger» fra hovedmenyen ved å klikke på ikonet
  2. Bla nedover til «Kontoer» og trykk «OK»

Får du ikke opp en Telia-konto der trykker du på «Legg til konto» og følger stegene.Står det at du er logget på en Telia-konto, men du fortsatt har problemer må du ta kontakt med kundeservice på tlf: 76118000.

 Mangler du enkelte kanaler?

Prøv aller først en reboot av boksen – trekk ut strømkabelen, tell til ti og sett den inn igjen.

Har du fortsatt ikke tilgang til kanalene? Noen kan oppleve at de mangler enkelte kanaler i kanallisten sin. Dette kan ofte skyldtes at kanalen du leter etter ikke ligger i favorittlisten din.

  1. Se på direkte-TV
  2. Trykk «OK» og velg «Innstillinger», trykk «OK»
  3. Bla nedover til «Tilpass kanallisten» og legg til kanalene du mangler.

Får du bare opp innhold fra google play movies?

Dersom det ikke ble valgt inn noen kanalkilde under førstegangsoppsettet, vil ikke Telia Boxen din vite hvilke kanaler du skal ha tilgang til. Da vil du kunne oppleve at du havner på Google Play Movies når du eksempelvis forsøker å se på direkte-TV.

Slik fikser du det:

  1. Trykk på «Direkte»-knappen(slik at du ser Google Play Movies), og trykk OK
  2. Bla til innstillinger, trykk OK
  3. Bla til «Kanalkilder» og velg «Telia Play»

Da skal kanalene dine lastes inn.

Opplever du at det er dårlig kontakt mellom fjernkontrollen og TVen?

OBS! For at du skal kunne bruke fjernkontrollen til å styre TVen må bluetooth være aktivert.

Forsøk å sjekke om fjernkontrollen er koblet til bluetooth. Det gjør du ved å velge «Innstillinger» i hovedmenyen og bla ned til «Fjernkontroll og tilbehør». Der kan du se om fjernkontrollen er tilkoblet eller ikke.

Selv om fjernkontrollen står som tilkoblet kan det være en ide å legge til fjernkontrollen på nytt. Finn fjernkontrollen din på listen og velg «Koble fra». Hold så inne «OK» og mikrofon-knappen samtidig i tre sekunder for å reaktivere Bluetooth.

Stemmesøk/Google Assistant
Det er to måter du kan utføre et stemmesøk. Du kan enten trykke på «Mikrofon-knappen» på fjernkontrollen, eller velge forstørrelsesglasset i hovedmenyen.

Har Telia Box litt problemer med å forstå hva du vil si, så er det nok fordi norsk fortsatt er under læring på Google Assistant. Dette vil bare bli bedre med tiden!

Fungerer ikke stemmesøk?
Virker ikke stemmesøk i det hele tatt kan det være at Bluetooth tilkoblingen er brutt. Det eneste du må gjøre er å koble den til på nytt.

Gå til «Innstillinger» i hovedmenyen, bla ned til «Fjernkontroll og tilbehør» og følg stegene.

Får du ikke sett direkte-TV?

Har du problemer med å se direkte-TV er det et par ting som må sjekkes, men prøv aller først en reboot av boksen din. Trekk ut strømkabelen, tell til ti og sett den inn igjen.

OBS! Har du nettopp koblet opp boksen din, og får opp en rød spinner når du forsøker å se på direkte-TV? Send TV til 02123 fra nummeret som er koblet til Telia-kontoen din mens du står på kanalen – det er viktig at du ikke blar til andre kanaler mens du venter. Da sender vi en oppdatering til boksen din, og det skal straks fungere igjen av seg selv.

Har du fiber-nett?
Telia Boxen din må være koblet direkte til hjemmesentralen, den firkantede boksen i stikkontakten, og ikke gjennom router/modem.

Har du coax?
Telia Boxen din må være koblet til TV-uttaket med en coax-kabel, og være koblet til internett med WiFi eller nettverkskabel.

For at du skal kunne se direkte-TV er det også viktig at du er logget på Telia-kontoen din.

Slik sjekker du om du er logget inn;

  1. Åpne «Innstillinger» fra hovedmenyen ved å klikke på ikonet
  2. Bla nedover til «Legg til konto»

Står kundenummeret ditt der ved siden av en Telia-logo? Da er du logget inn, og du må ta kontakt med kundeservice på tlf: 76118000.
Hvis ikke, forsøk å logge inn.

Apper og Google Play Store

På Telia Boxen din har du tilgang til Googles massive bibliotek av TV-apper. For at du skal kunne laste ned og bruke disse appene må du være logget inn med en Google-konto.

Du finner appene du har installert og Google Play Store helt til høyre i hovedmenyen.

 Vil du legge til en app i favorittlisten din, eller vil du kanskje avinstallere en app?
Marker appen og hold «OK-knappen» inne til det dukker opp en dropdown-meny. Der finner du muligheten til å flytte appen i lista, legge appen til som favoritt og avinstallere appen.

 Vil du logge på en annen google-konto?
Du kan logge på en annen Google-konto nederst i innstillingsmenyen. Bla deg nedover og trykk på «Logg av». Da kan du logge på igjen med en annen konto.

 Er det en app du ikke finner i PlayStore?
Da kan det være at appen du ser etter ikke er kompatibel med Telia Box enda.

Slik velger du kanaler
Du kan når som helst velge de kanalene du ønsker å ha, og velge bort de du ikke ser på. Det er helt kostnadsfritt, og du kan endre så ofte du vil. Gå til https://www.telia.no/kanalvelger/ for å velge inn kanalene du ønsker.

Her finner du kanalvelgeren på Min Side:

  1. Først logger du deg inn på Min Side på Trollfjord.no
  2. Trykk på «Kanalvelger» oppe blant fanene
  3. Under «Kanalvelger» finner du VELG DITT INNHOLD

Øverst i kanalvelgeren kan du se hvor mange poeng du har brukt og hvor mange du har igjen. Merk at enkelte kanaler og kanalpakker krever flere poeng. Når du har valgt inn det du vil ha, trykker du på BEKREFT VALG nederst på siden.

Førstegangsoppsett

Første gang du starter opp Telia Boxen din skal du gjennom et førstegangsoppsett. Dette er mye mer utfyllende enn tidligere, rett og slett fordi du har tilgang til mange flere funksjoner og tjenester på Boxen din.

Du vil først tas gjennom steg hvor du velger språk og kobler boksen til Wi-Fi. Så vil du få muligheten til å logge på Google-kontoen din – det anbefaler vi at du gjør slik at du kan utnytte Boxens fulle potensiale og laste ned apper fra Google Play Store. Etter Google-delen av oppsettet skal du velge navn til Boxen din og koble til fjernkontrollen med Bluetooth – dette anbefaler vi så du kan brukefjernkontrollen hvor hen du er i rommet, uten å måtte peke direkte på TVen.

For å koble til fjernkontrollen skal du holde inn «Mikrofon-knappen» og «OK» i tre sekunder. Når tilkoblingen har lyktes vil det stå at den er koblet til, og du får muligheten til å fortsette installasjonen.

Neste steg er å logge inn på Telia-kontoen din. Dette må du for å få tilgang til kanalpakken din.  Etter at du har logget inn er det på tide å konfigurere kanalkildene dine. Velg «Telia Play», og vent mens kanalene lastes inn. Fullfør med å trykke på «Ferdig».

Se Steg-for-steg forklaring hvis du ønsker det istedenfor

OBS! Du må ikke logge på med en Google-konto, men dersom du ikke gjør det har du ikke tilgang til å laste ned apper fra Google Play Store.

Slik caster du til din Telia Box
Da du satte opp Telia Boxen din første gang ga du den et navn, automatiske forslag fra boksen din vil ha vært Telia Box, Android TV, TV i stuen etc. Når du sitter på telefonen, eller den enheten du vil caste fra, trykker du på dette symbolet  og velger navnet på din Telia Box i listen.

Husk at enheten du skal caste fra må være koblet på det samme nettet som Telia Boxen din.

Da skal castingen starte av seg selv.

Har du problemer med å caste til TVen?
– Husk at enheten du caster fra og Telia Boxen må være koblet til det samme nettet
– Noen apper og programmer har problemer med å caste til Telia Boxen, blant annet Amazon Prime

Opptak av en enkelt episode
Det er flere måter du kan starte et opptak.

Du kan:
1. Trykk på opptaksknappen, den røde sirkelen på fjernkontrollen, mens du ser på programmet på TV.
2. Trykk på OK, mens du ser på direkte-TV, og velg så «Ta opp».
3. Finn programmet du vil ta opp i programguiden og start opptaket der.

Opptak av en hel sesong eller serie
For å starte et serieopptak kan du:
1. Ser du på direkte-TV kan du trykke på opptaksknappen og velg «Hele serien». Eller:
2. I arkiv, finn serien man ønsker å ta opp, trykk OK, velg «Ta opp serie», velg enten «Hele serien» eller «sesongen» og velg «ta opp valgte».

Du finner opptakene dine under «Mitt innhold» i hovedmenyen. Husk at opptak du tar på din Telia Box også er tilgjengelige i appen og på nett-TV, og omvendt.

Hvordan bruke fjernkontrollen til å styre TVen

OBS! For at du skal kunne bruke fjernkontrollen til å styre TVen må TVen din være fra en av følgende produsenter: Samsung, Sony, LG, Phillips, Panasonic, Grunding, Finlux, Hitachi, JVC, Toshiba, Sharp og Pioneer. Det vil ikke fungere å bruke fjernkontrollen til å styre TVen dersom du har et surroundanlegg eller forsterker mellom TV og boks.

Etter at du har koblet din Telia Box til TVen med HDMI-kabel, skal det automatisk fungere å bruke fjernkontrollen til å styre TVen.

Styrer ikke fjernkontrollen TVen automatisk? Prøv dette:

  1. Press og hold «on/off-knappen» og «OK» i tre sekunder.
  2. Etter tre sekunder, press og hold «CH+» og «CH-« til TVen skrur seg av
  3. Når TVen har skrudd seg av, trykk «OK» for å fullføre sammenkoblingen. LED-lampene skal da blinke tre ganger.

Fungerer det fortsatt ikke? Forsøk følgende:

  1. Press og hold «OK» og tallkoden for din TV i minst tre sekunder(tallkodene finner du i listen under).
  2. Etter tre sekunder, press og hold «CH+» knappen til TVen skrur seg av.
  3. Når TVen har skrudd seg av, trykk «OK» for å fullføre sammenkoblingen.

 Tallkoder for TV-produsentene som støttes:
Samsung: 1
Sony: 2
LG: 3
Panasonic: 4
JVC: 6
Grundig: 7
Finlux: 8
Thomson: 9
Toshiba: 0

Bestill nå