Hva kan vi hjelpe deg med?

Ofte stilte spørsmål

Er nettet ditt tregt?

1. Slå av og på hjemmesentralen/ruteren din
Vent til den har startet opp igjen og se om det løste problemet.

2. Sett trådløs ruter på riktig sted
Hvis ruteren din står i bod eller bak betongvegg, kan signalet bli dårlig på grunn av disse hindringene. Plasser ruteren høyt i rommet og med mest mulig fri sikt til PC, laptop, nettbrett og mobiltelefon. OBS! Ikke flytt hjemmesentralen.

3. Gammelt nettverksutstyr?
Hvis du har enheter/utstyr som er mer enn fem år gammelt, kan dette være grunnen til at internettet oppleves tregt.

4. Mange trådløse enheter tilkoblet samtidig?
Det er et stadig større behov for hastighet og hver person har ofte mange enheter tilkoblet WiFi. Dette kan føre til at enhetene ikke får nok hastighet, eller at alle de forskjellige enhetene sliter når de er langt unna trådløs ruteren. F.eks på soverommet, på verandaen eller i loftstuen.

5. Bytt mellom 2,4 og 5 GHz

2,4 GHz: Best i store hus

Eldre utstyr støtter typisk bare 2,4 GHz-båndet. Disse signalene kan nå relativt langt, noe som gjør at de lett skaper trådløs støy for andre nettverk. De er også mer utsatt for støy fra andre, som nabonettverk og utstyr med Bluetooth.

Har du stort hus og ikke så mange naboer tett på? Da kan 2,4 GHz være den beste innstillingen hos deg.  Dette båndet sender signaler med lengre radiobølger og vil gi best dekning dersom du bor i et stort hus.

5 GHz: Bedre kapasitet

Disse signalene er langt mindre utsatt for støy, og skaper også mindre støy for andre nettverk. Samtidig vil du gjerne trenge flere trådløse aksesspunkter for å kunne dekke en hel bolig, fordi signalene har kortere rekkevidde.

På en annen side så er det en høyere frekvens på 5 GHz-båndet, så det vil ikke penetrere vegger og hindringer like lett som det 2,4 GHz gjør. Med andre ord er rekkevidden kortere, men kapasiteten bedre.

Er internett fortsatt tregt? Prøv Min WiFi-appen og feilsøk ditt trådløse nettverk: 

Hvis internett fortsatt oppleves tregt, ring eller send oss en melding så hjelper vi deg.

Slik velger du kanaler
Du kan når som helst velge de kanalene du ønsker å ha, og velge bort de du ikke ser på. Det er helt kostnadsfritt, og du kan endre så ofte du vil. Gå til Min side for å velge inn kanalene du ønsker.

Her finner du kanalvelgeren på Min Side:

  1. Først logger du deg inn på Min Side
  2. Trykk på Velg ditt TV-innhold
  3. Logg inn med mobilnummer eller e-post og eget passord

Øverst i kanalvelgeren kan du se hvor mange poeng du har brukt og hvor mange du har igjen. Merk at enkelte kanaler og kanalpakker krever flere poeng. Når du har valgt inn det du vil ha, trykker du på BEKREFT VALG nederst på siden.

Test hastigheten på ditt internett
Du kan enkelt teste måle hastigheten din her

Husk at hvis du måler hastigheten uten nettverkskabel, vil målingene kunne variere på grunn av internettbruken til andre i husstanden når målingen utføres. Vi anbefaler at du måler hastigheten med PC og nettverkskabel.

 Slå gjerne av evt oppdateringer eller lignende mens du utfører hastighetsmålingen.

Opplever du fortsatt problemer?
Med Min WiFi-appen kan du feilsøke ditt trådløse nettverk selv – og få forslag til løsninger som optimaliserer internettet. Du kan også bruke appen til å ta speedtest!

Kommer du ikke på nett?

Slå av og på hjemmesentralen/ruteren din
1. Gjerne forsøk først å ta ut strømledningen fra hjemmesentral/ruter i 30 sekunder og plugg inn igjen. Vent på at ruteren starter opp og se om det løste problemet.

Fungerer det fortsatt ikke?
2. Prøv med en annen enhet, f. eks en annen PC eller mobiltelefon. Eldre nettverkskort og annet utstyr kan være grunnen til at du ikke kommer på nett.
3. Sjekk at kablene er hele og koblet ordentlig til hjemmesentralen/ruteren.
4. Sjekk driftsmeldinger for evt pågående feil i området.
5. Ring og eller send oss en melding på facebook slik at vi kan undersøke problemet nærmere.

 

Få full oversikt
Min Side finner du oversikt over dine fakturaer. Du kan også laste ned faktura som pdf.

Logg inn med mobilnummer eller e-post som er registrert på ditt kundeforhold hos oss. Du mottar deretter en kode du kan logge inn med.

 

Problemer med trådløs dekningen?
Når du er tilkoblet et trådløst nettverk vil hastigheten variere. Det kan skyldes avstanden til ruteren, fysiske hindringer mellom ruter og enheten du benytter (vegger,vannbåren varme, møbler o.l.) eller at det er elektronisk støy som forstyrrer signalene. Andre årsaker kan være at noen av enhetene som brukes er gamle og dermed trekker ned opplevelsen for de andre som bruker internettet. I tillegg så kan trådløsdekningen svekkes ved at noen av brukerne er langt borte fra ruteren når de er pålogget.

Sjekk våre WiFi-tips
Les gjerne våre beste WiFi tips for å få raskere internett

Hvis du fortsatt opplever problemer med det trådløse nettverket – test Min WiFi-appen for å feilsøke og få forslag til løsninger!

Min Side gir deg full oversikt

Se dine faktura, produkter, velg ditt TV-innhold, endre personlige opplysninger og oppdater samtykke. Nå kan du selv administrere ditt eget kundeforhold!

Kundesenter & bredbåndsupport
Man–fre, 08.00 – 15.00

Tlf. 76 11 80 00

Vakttelefon
Mellom kl. 19.00 – 08.00

Tlf. 76 11 80 11

Send oss en e-post
Vi svarer deg så snart vi kan.

post@trollfjord.no

Brukerveiledninger